بانک جامع گیاهشناسی

بامهای سبز حوزه نسبتاً جدید و بزرگی براي معماری و منظر مدرن است. ولی آنها واقعا آنقدرها هم جدید نیستند. آنها از دوران پیش از تاریخ خانه ها و ساختمانها را آراسته اند. در ابتدا، بامهای سبز به عنوان بامهای چمن کاری شده شناخته می شدند و اغلب در جزیره اسکاندیناوی یافت می شدند. هدف آنها عملاً مشابه امروز بوده است. پوست درخت غان (که در آن زمان مواد اصلی بامهای سبز بود) علاوه بر اینکه در مکان قرار داده می شد تا با کمک وزن سقف فشرده شود، برای ضد آب و عایق سازی در هوای سرد نیز استفاده می شد.

امروزه سیستمهای متنوعی برای ساخت بامهای سبز وجود دارد. داشتن بامهای سبز وسیع امری ساده و آسان است. آنها از لایه های نازک یا کم ارتفاع جاذب آب باران، سیستمهای عایق و سبزینگی با عملکرد بنیادین فیلتر کردن آب و پاک کردن هوا ساخته شده اند. این بامها عمق 5 تا 15 سانتیمتر داشته و نیاز به نگهداری کمی دارند. چون بامهای وسیع نسبت به بامهای سبز دیگر سبکتر هستند، به نوع خاصی از سبزینگی نیاز دارند.

در ادامه مطلب، لیستی از گیاهان برتر در طبقه بندی های متنوع ارائه شده است:

برخی از گیاهان مناسب برای بامهای سبز وسیع

کاکتوس ها و گیاهان آبدار

آنها گیاهان استثنایی و قابل توجهی هستند و برای پوشاندن فضاهای مهم در بامهای سبز استفاده می شوند. ساکولنت های کوچک، گیاهانی با نیاز به نگهداری کم هستند؛ آنها با خاک کم و عملاً بدون آب رشد می کنند و می توان نام گیاهان مستقل را به آنها اطلاق کرد. آنها در رنگهای متنوعی وجود دارند که می توانند یک لمس متفاوت و تضاد را به طراحی بام اضافه کنند.

گیاهان مناسب برای استفاده در بامهای سبز وسیع

علفها

علفها می توانند باعث زحمت شوند، ولی بعضی گونه ها هر آنچه را که در شرایط بام سبز وجود دارد و نیازمند مبارزه با شرایط نامساعد است را دارند. علفها می توانند فضای بزرگی را پوشش دهند و با گیاهان گوشتی ترکیب شوند. آنها تضاد خوبی از رنگ، ارتفاع و بافت را به وجود می آورند. این گیاهان می توانند توسط ریشه خود تکثیر شوند و سطح باغ بام را دوباره پر کنند و نیاز به خاک خیلی کمی دارند.

گیاهان پوششی

گیاهان پوششی، گیاهانی با رشد قابل توجه افقی هستند که می توانند سخاوتمندانه فضاهایی از خاک را پوشش دهند. به همین دلیل آنها در بامهای سبز به خوبی به کار می آیند؛ هر گیاهی با این مشخصات می تواند گیاه پوششی باشد. از جمله سدومها، گیاهان معطر و … . آنها به دلیل سرعت رشد زیاد، گسترش و جوانه زنی گیاهان هرز را محدود می کنند.

گیاهان معطر

این گیاهان علاوه بر مزه دار بودن، خصوصیت دیگری هم دارند و آن ظرفیت آنها برای رشد در مکانهای خشک و صخره ای است که آنها را برای استفاده در بام مناسب می کند. نه اینکه همه آنها در خاکهای محدود (مثل خاکهایی که در بامهای سبز وسیع استفاده می شوند) رشد کنند، ولی در آنها گونه هایی با رشد کم و پراکندگی گسترده وجود دارد که با بام شما کاملاً سازگار خواهند شد و آنرا از لحاظ منظر و بو مناسب می کنند. این گونه ها در خاکهای خشک و خوب زهکشی شده در فضاهای تماماً آفتابی رشد می کنند.

به طور خلاصه، گیاهان مناسب برای بامهای سبز باید مزایای بسیاری مانند نگهداری کم، در برخی موارد آبیاری کم، رشد سریع و سهولت جایگزینی را داشته باشند. بسته به اینکه کارفرمایان و یا طراحان چقدر بخواهند به بامهای سبر توجه کنند و برای نگهداری آن زمان بگذارند، انتخاب گیاهان یکساله که کاملاً برای طراحی بامهای سبز مناسب خواهند بود نیز وجود خواهند داشت.

∴ Land8.com ∴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *